Byggprocessen [Del 3]

Del 3 av 3

När du ska bygga hus finns det många delar som du behöver tänka på. I denna artikel går vi igenom några huvudpunkter att tänka på i ett entreprenadavtal.

Detta är den tredje artikeln i vår artikelserie om byggprocessen för småhusentreprenader. Den första artikeln behandlade vad du ska tänka på innan du anlitar en hantverkare och hur du ska tänka när du skriver avtal. Du hittar vår första artikel om byggprocessen. Den andra artikeln behandlar begreppet byggherre och de olika entreprenadformerna, du hittar artikeln här.

, Byggprocessen [Del 3]

Entreprenadavtalet

Avtalet bör vara skriftligt. Som nämnts i tidigare artikel är det vanligt att använda standardavtalet ABS 18 för småhusentreprenader. Till avtalet bör du bifoga handlingar som du vill att avtalet ska omfatta. Så som vilket material som ska användas, hur bygglovsansökan ska skötas, ritningar, tidsplan m.m.

Det finns olika sätt att avtala om priset. Priset kan till exempel vara ett fast pris eller på löpande räkning. Det går också att ha löpande räkning med ett takpris som inte ska överstigas. Det är bra att noggrant bestämma hur priset ska sättas eftersom det annars kan orsaka framtida oenigheter. Av avtalet bör det därför noga framgå vad avtalet omfattar för arbete och vad det kostar. Om termen ”ungefärlig prisuppgift” används, får den prisuppgiften inte överstigas med mer än 15% om ni inte kommer överens om annat. I vissa fall anger ABS 18 att det är 25%, det gäller då ”markarbeten, rivningsarbeten eller annat som kräver undersökningar som entreprenören inte var tvungen att utföra i anbudsskedet (…)”

Till entreprenadavtalet bör också en tidsplan för arbetet bifogas. Det handlar om att planera när arbetet ska påbörjas och avslutas, men också vad som händer om arbetet blir försenat. Det är vanligt att man för detta ändamål avtalar om förseningsvite. Arbetet kan och bör dokumenteras av entreprenören i en byggdagbok. Under arbetets gång kan man också ha inplanerade byggmöten för att följa upp arbetet. Utöver den kontrollansvarige som ska se till att krav efterlevs, kan du också utse en kontrollant. Denne får då i uppdrag att kontrollera arbetet.

Det är också vanligt att man har en betalningsplan för när betalning ska ske. Betalningsplanen bör vara utformad så att betalning ske först efter att viss del av tjänsten är utförd. Till exempel kan man lägga upp det så att viss del av betalningen sker när stommen är lagd, viss del sker när hela bygget är klar etc. Som huvudregel är det inte att rekommendera att betalning sker i förskott för något. En betalplan bör vara utformad så att man betalar när vissa delar är gjorda.

, Byggprocessen [Del 3]

Tänk på att sluta särskilda avtal för ändrings -och tilläggsarbeten. Om du ändrar eller beställer något nytt under arbetets gång bör det alltså i regel dokumenteras i ett nytt avtal.

Ytterligare en sak att tänka på är att se till så att ni har erforderliga försäkringar finns. Bland annat ska entreprenören ha en allriskförsäkring och en ansvarsförsäkring. Som beställare kan du ha en byggfelsförsäkring, en försäkring för själva fastigheten om det uppstår tvister med entreprenören samt ett färdigställandeskydd.

Besiktning och slutbesiktning

För att du ska känna dig trygg med besiktningen är det bäst att det är du, inte entreprenören, som utser besiktningsmannen. På det sättet kan du se till att besiktningsmannen verkligen är fristående och objektiv. Du kan skriva in avtalet att du ska ha rätt att utföra besiktningar under arbetets gång för att kontrollera arbetet. Hela byggarbetet avslutas också i huvudregel med en så kallad slutbesiktning. På en slutbesiktning kontrolleras arbetet som har utförs så att det stämmer överens med ritningar m.m.

Efter att slutbesiktningen har godkänts, har du två år på dig att begära en garantibesiktning, också kallad tvåårsbesiktning. Den besiktningen måste hinna genomföras inom två år, och handlar om att man besiktigar huset för att se om det finns något som entreprenören ska vara ansvarig för innan den tvååriga garantin går ut. Dock får konsumenten i huvudregel endast åberopa fel som upptäcks vid tvåårsbesiktningen om det är sådana fel som inte borde ha upptäckts vid slutbesiktningen.

Vi på Vasa Advokatbyrå har en lång erfarenhet av arbete inom entreprenadrätt. Om du hamnar i en tvist och behöver juridisk rådgivning eller om du behöver hjälp i avtalsförhandlingar med byggföretag så är du välkommen att kontakta oss.

, Byggprocessen [Del 3]

Anlita oss för att få hjälp med:

Allmän rådgivning

  • Få hjälp att skriva ett avtal.
  • Att undvika misstag som kan leda till extrakostnader och rättsförluster.
  • Få en bedömning om vad som ingick i avtalet.

Tvistelösning

  • Få en juridisk bedömning utifrån avtal och gällande rättsläge. 
  • Minimera tidsspillan och få smidigaste möjliga tvistelösning. 
  • Maximera dina chanser att utkräva eventuell ersättning vid fel etc.
  • Undvik att ärendet i onödan drar ut på tiden.
  • Bevaka dina rättigheter. 
  • Slipp att slösa tid och energi i tvist med entreprenadföretag.

Kontakta gärna oss för ett inledande kostnadsfritt telefonsamtal eller boka in ett möte med en av våra erfarna entreprenadjurister.

Call Now ButtonSamtalet är kostnadsfritt