Entreprenadbranschen är en av Sveriges större marknader med en årlig omsättning överstigande 200 miljarder kr där varje individuellt bygge, utan problem, uppgår till mångmiljonbelopp. Av detta följer att entreprenadmarknaden är väldigt viktig att reglera då även ett väldigt litet fel kan innebära enorm skada. I många fall kan bristen avhjälpas innan dess att en skada verkligen uppstår, t.ex. att konsultens handlingar justeras innan de används. Ibland kan skadan inte undvikas. Frågan som då uppkommer är vem som bär ansvaret för bristen och skadan samt vilken sanktion som då kan aktualiseras? I denna artikel kommer vi att, utifrån de olika standardavtalen som bygger entreprenadrätten, fokusera på avhjälpande.
Denna artikel utgår från följande avtal;
AB 04 är ett av flera allmänna råd som med jämna rum ges ut av den ideella föreningen Byggandets Kontraktskommitté (BKK). Det är inte obligatoriskt att tillämpa AB 04 eller något annat allmänt råd som ABT 06 eller ABK 09. Avtalen är dock framtagna med en sammanvägning av båda utförarens och beställarens intressen och bygger på djup kunskap inom branschen i vilket egna avvikelser, vid tillämpningen av de allmänna råden, inte rekommenderas. Det finns dock något som kallas för en ”täckbestämmelse”. Täckbestämmelser innebär att det står parterna helt fritt att avtala om bestämmelsen. Det följer av stark sedvänja och praxis inom många av de avsedda branscherna att de allmänna råden tillämpas helt/nästan fullt ut. Bundenhet kan således uppstå av detta skäl.
AB 04 riktar sig specifikt mot entreprenörer och beställare av utförandeentreprenader; alltså där beställaren givit entreprenören klara direktiv som t.ex. ritningar vilka ska följas fullt ut. Av vad som följer av 1 kap. 1§ AB 04 är att uppdragets omfattning bestäms av handlingarna.
Enligt AB 04 står entreprenören för fel och skada i följande fall;
- AB 04; avser utförandeentreprenader,
- ABT 06; avser totalentreprenader,
- ABK 09; avser konsultuppdrag
AB 04
AB 04 är ett av flera allmänna råd som med jämna rum ges ut av den ideella föreningen Byggandets Kontraktskommitté (BKK). Det är inte obligatoriskt att tillämpa AB 04 eller något annat allmänt råd som ABT 06 eller ABK 09. Avtalen är dock framtagna med en sammanvägning av båda utförarens och beställarens intressen och bygger på djup kunskap inom branschen i vilket egna avvikelser, vid tillämpningen av de allmänna råden, inte rekommenderas. Det finns dock något som kallas för en ”täckbestämmelse”. Täckbestämmelser innebär att det står parterna helt fritt att avtala om bestämmelsen. Det följer av stark sedvänja och praxis inom många av de avsedda branscherna att de allmänna råden tillämpas helt/nästan fullt ut. Bundenhet kan således uppstå av detta skäl.
AB 04 riktar sig specifikt mot entreprenörer och beställare av utförandeentreprenader; alltså där beställaren givit entreprenören klara direktiv som t.ex. ritningar vilka ska följas fullt ut. Av vad som följer av 1 kap. 1§ AB 04 är att uppdragets omfattning bestäms av handlingarna.
Enligt AB 04 står entreprenören för fel och skada i följande fall;- Om skadan uppkommit under entreprenadtiden på ej avlämnad del av entreprenaden och skadan inte beror på beställaren eller krig, uppror, naturkatastrof eller liknande omständighet.
- Om felet framträder under den i AB 04 stadgade garantitiden (fem år avseende prestationen och två år avseende material). Entreprenören ansvarar dock inte för fel som uppstår p.g.a. felaktig projektering, bristande underhåll, felaktig skötsel eller förslitning. Garantin avseende material förlängs dock i de fall en leverantör har utfäst en längre garanti än två år. Den allmänna ansvarstiden är 10 år.
- Entreprenören ansvarar för väsentliga fel som framträder först efter utgången av garantitiden om felet har sin grund i entreprenörens vårdslöshet. Här måste således två kumulativa rekvisit vara uppfyllda; nämligen att felet som sådant är väsentligt och att entreprenören varit vårdslös. I denna prövning har beställaren bevisbördan avseende entreprenörens felansvar. Vid bedömningen om felet ska anses som väsentligt ska även skadans omfattning/eventuella omfattning beaktas och inte enbart skadan som sådan. Om felet påverkar beställarens möjlighet att använda byggnaden bör väsentligt fel presumeras.