När du som hantverkare tar dig an ett arbete hos en kund är det viktigt att allt blir rätt från början. I den här artikeln går vi igenom några punkter som du kan tänka på för att minimera risken för att hamna i en tvist med kund.
Innan arbetet börja utföras
För att skapa förtroende för kunden kan du som hantverkare ha för vana att alltid visa för kunden att du har en F-skatt, behörighet, och så vidare. Förklara gärna för kunden också hur detta innebär en trygghet för denne. Om du som hantverkare själv vill vara trygg med kunden, kan det vara en god idé att undersöka hos Kronofogden om kunden är skuldsatt eller ej. Det gör du genom att du hos Kronofogden gör en registerförfrågan. Vidare kan du också vända dig till ett kreditupplysningsföretag för att undersöka om det är så att kunden har någon betalningsanmärkning, dock så kostar det en slant men det kan det vara värt. Att försäkra dig om att kunden är betalningsduglig innan du börjar utföra arbetet, gör att du redan i det tidiga skedet minimerar risken för att du ska hamna en tvist.
Avtalet
När du utformar avtalet behöver du ha några saker i åtanke. En sak som många kan glömma bort är att de termer som används i din bransch, många gånger kan vara främmande för din kund. Därför kan du med fördel gå igenom avtalet med kunden och försäkra dig om att kunden förstår allt som står, för att undvika att det uppstår några missförstånd. Samma formulering i en text kan ofta tolkas på olika sätt, varför ett säkerställande om att du och kunden har samma tolkning av avtalet, även det minimerar risken för att det ska uppkomma en framtida tvist. Glöm inte heller att konsumenttjänstlagen är tvingande till fördel för konsumenten, så se till att inga avtalsvillkor strider mot lagen. Som hantverkare kanske du också har erfarenhet av att ibland uppkommer olika omständigheter, som gör att ett arbete tar längre tid än du hade beräknat.
Ha därför också som vana att du i avtalet anger en längre tid än vad du tror att arbetet kommer ta, så att kunden inte senare gör gällande någon juridisk konsekvens för dig. Slutligen kan nämnas att det alltid är bättre att alla avtal och övriga överenskommelser är skriftliga. Om du som hantverkare i värsta fall hamnar i en tvist med kunden, är såväl förekomsten såsom innehållet av avtalet, betydligt lättare att bevisa vid ett skriftligt avtal än vid ett muntligt avtal. Skriftliga avtal ökar alltså chansen att vinna framgång med en eventuell tvist.
Konsumenttjänstlagen för hantverkare
För att konsumenttjänstlagen ska kunna bli tillämplig krävs det till att börja med att avtal har ingåtts mellan en företagare och en konsument. Dessutom behöver avtalet röra en tjänst som företagaren ska utföra för konsumenten. Konsumenttjänstlagen gäller exempelvis om företagare gör arbete på konsumentens fasta egendom eller på annan byggnad tillhörande konsumenten. Lagen är tillämplig även vid en tjänst som innebär att företagaren reparerar något som tillhör konsumenten, vilket skulle kunna vara att företagaren lagar en dörr hemma hos konsumenten.
Sedan finns det också tjänster där konsumenttjänstlagen i regel inte blir tillämplig. Exempel på sådan tjänst är vid transportering av möbler, vilket konsumenten kanske vill ha hjälp med vid en flytt. Om du är osäker om konsumenttjänstlagen är tillämplig på just den tjänst som du tillhandahåller kunder, kan du alltid rådfråga en jurist om det.
Att tänka på för hantverkare
I de här artikeln har du fått ta del av en del tips som kan minimera risken för att du hamnar i en tvist med kund. Dock finns det inga garantier för att du undgår tvister, även om du följer de allmänna tipsen i artikeln. Är det så att det uppstår en tvist mellan dig som hantverkare och din kund, kan det vara en god idé att låta en jurist eller en advokat hjälpa dig med att driva tvisten. Vi på Vasa Advokatbyrå AB har lång erfarenhet av såväl avtalsrätt som tvister. Hör av dig till oss så hjälper vi dig med din tvist!
Läsvärt
https://www.vasaadvokat.se/konsumenttjanstlagen/
https://www.vasaadvokat.se/avtalsratt-forklarat-pa-ett-latt-satt/
https://www.vasaadvokat.se/bevisborda-tvistemal-vem-det-ar-som-maste-bevisa-vad/
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/avtal-och-mallar/
Författad av: Alexander Isehag
Till sist om hur du som hantverkare undgår tvist med din kund
Vasa Advokatbyrå hjälper gärna dig med allt från totalentreprenad, fastighetsrätt, avtalsrätt, dolda fel till att driva tvister. Så om du som privatperson eller ditt företag finns i till exempel Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Sollentuna, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Jönköping, Norrköping, Haninge, Umeå, Gävle, Borås, Eskilstuna, Södertälje, Karlstad, Täby, Sundsvall, Luleå, Halmstad, Trelleborg, Lidingö, Kalmar, Växjö, Östersund, Falun, Skellefteå, Landskrona, Kristianstad, Tumba, Karlskrona, Uddevalla, Skövde, Varberg, Åkersberga, Märsta, Vallentuna, Nyköping, Lidköping, Lerum, Enköping, Alingsås, Ystad, Sandviken, Kungsbacka, Katrineholm, Nässjö, Strängnäs, Falkenberg, Ängelholm, Mariestad, Tranås, Motala, Vetlanda, Kiruna, Hässleholm eller Örnsköldsvik ska du inte tveka att höra av dig till oss så hjälper vi dig med ditt ärende.Om oss – Vasa Advokatbyrå
Vasa Advokatbyrå är en välkänd advokatbyrå som har funnits sedan 2002. Vår ägare, tillika grundare, har varit advokat i mer än 20 år och har lång erfarenhet inom olika juridiska fält.
Utbildning och erfarenhet
Företagets ägare har en bakgrund som inkluderar en juridikexamen från Chicago Kent College of Law och två masterexamen inom internationell och finansiell rätt. Han har också arbetslivserfarenhet från tingsrätten mellan åren 1986-1989.
Specialområden
Vi på Vasa Advokatbyrå jobbar med många sorters juridiska frågor men är särskilt bra på ärenden som rör dolda fel, tvister och entreprenadrätt. Tack vare vår erfarenhet kan vi erbjuda professionell rådgivning och hjälp i dessa ärenden.
Sammanfattning
Med en solid utbildning, lång erfarenhet och en fokusering på specifika juridiska områden är Vasa Advokatbyrå ett pålitligt val för dig som söker expertis inom juridik. Vi har etablerat oss som en trovärdig partner för kunder som behöver hjälp med svåra juridiska frågor.