Hur du som hantverkare undgår tvist med din kund

När du som hantverkare tar dig an ett arbete hos en kund är det viktigt att allt blir rätt från början. I den här artikeln går vi igenom några punkter som du kan tänka på för att minimera risken för att hamna i en tvist med kund.

hantverkare

Innan arbetet börja utföras

För att skapa förtroende för kunden kan du som hantverkare ha för vana att alltid visa för kunden att du har en F-skatt, behörighet, och så vidare. Förklara gärna för kunden också hur detta innebär en trygghet för denne. Om du som hantverkare själv vill vara trygg med kunden, kan det vara en god idé att undersöka hos Kronofogden om kunden är skuldsatt eller ej. Det gör du genom att du hos Kronofogden gör en registerförfrågan. Vidare kan du också vända dig till ett kreditupplysningsföretag för att undersöka om det är så att kunden har någon betalningsanmärkning, dock så kostar det en slant men det kan det vara värt. Att försäkra dig om att kunden är betalningsduglig innan du börjar utföra arbetet, gör att du redan i det tidiga skedet minimerar risken för att du ska hamna en tvist.

Avtalet

När du utformar avtalet behöver du ha några saker i åtanke. En sak som många kan glömma bort är att de termer som används i din bransch, många gånger kan vara främmande för din kund. Därför kan du med fördel gå igenom avtalet med kunden och försäkra dig om att kunden förstår allt som står, för att undvika att det uppstår några missförstånd. Samma formulering i en text kan ofta tolkas på olika sätt, varför ett säkerställande om att du och kunden har samma tolkning av avtalet, även det minimerar risken för att det ska uppkomma en framtida tvist. Glöm inte heller att konsumenttjänstlagen är tvingande till fördel för konsumenten, så se till att inga avtalsvillkor strider mot lagen. Som hantverkare kanske du också har erfarenhet av att ibland uppkommer olika omständigheter, som gör att ett arbete tar längre tid än du hade beräknat.

Ha därför också som vana att du i avtalet anger en längre tid än vad du tror att arbetet kommer ta, så att kunden inte senare gör gällande någon juridisk konsekvens för dig. Slutligen kan nämnas att det alltid är bättre att alla avtal och övriga överenskommelser är skriftliga. Om du som hantverkare i värsta fall hamnar i en tvist med kunden, är såväl förekomsten såsom innehållet av avtalet, betydligt lättare att bevisa vid ett skriftligt avtal än vid ett muntligt avtal. Skriftliga avtal ökar alltså chansen att vinna framgång med en eventuell tvist.

4 anledningar till att välja Vasa Advokatbyrå

Vi prioriterar dig som har problem och löser din tvist. Företag och privatpersoner är lika varmt välkomna till oss. Vasa Advokatbyrå startades 2002 av advokat Per-Ulrik Andersson och på firman finns ett flertal duktiga jurister. Tillsammans med oss blir du starkare!

  • Självklart kostar inte det inledande samtalet, vi är intresserade av att lyssna på dig
  • Vi är specialister på många områden, bl.a. fastighetsrätt, försäkringsrätt, entreprenad och tvister
  • Vasa Advokatbyrå har starka finanser och en trygg ansvarsförsäkring
  • Vi kommer ge dig vår högsta prioritet och ärlighet i ditt ärende

Kontakta oss via formuläret genom att klicka här. Du kan vara lugn för att du stannar kvar på samma artikel och kan fortsätta läsa när du är klar

Konsumenttjänstlagen för hantverkare

För att konsumenttjänstlagen ska kunna bli tillämplig krävs det till att börja med att avtal har ingåtts mellan en företagare och en konsument. Dessutom behöver avtalet röra en tjänst som företagaren ska utföra för konsumenten. Konsumenttjänstlagen gäller exempelvis om företagare gör arbete på konsumentens fasta egendom eller på annan byggnad tillhörande konsumenten. Lagen är tillämplig även vid en tjänst som innebär att företagaren reparerar något som tillhör konsumenten, vilket skulle kunna vara att företagaren lagar en dörr hemma hos konsumenten.

Sedan finns det också tjänster där konsumenttjänstlagen i regel inte blir tillämplig. Exempel på sådan tjänst är vid transportering av möbler, vilket konsumenten kanske vill ha hjälp med vid en flytt. Om du är osäker om konsumenttjänstlagen är tillämplig på just den tjänst som du tillhandahåller kunder, kan du alltid rådfråga en jurist om det.

Att tänka på för hantverkare

I de här artikeln har du fått ta del av en del tips som kan minimera risken för att du hamnar i en tvist med kund. Dock finns det inga garantier för att du undgår tvister, även om du följer de allmänna tipsen i artikeln. Är det så att det uppstår en tvist mellan dig som hantverkare och din kund, kan det vara en god idé att låta en jurist eller en advokat hjälpa dig med att driva tvisten. Vi på Vasa Advokatbyrå AB har lång erfarenhet av såväl avtalsrätt som tvister. Hör av dig till oss så hjälper vi dig med din tvist!

Läsvärt

https://www.vasaadvokat.se/konsumenttjanstlagen/

https://www.vasaadvokat.se/avtalsratt-forklarat-pa-ett-latt-satt/

https://www.vasaadvokat.se/bevisborda-tvistemal-vem-det-ar-som-maste-bevisa-vad/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/avtal-och-mallar/

Författad av: Alexander Isehag

4 anledningar till att välja Vasa Advokatbyrå

Vi prioriterar dig som har problem och löser din tvist. Företag och privatpersoner är lika varmt välkomna till oss. Vasa Advokatbyrå startades 2002 av advokat Per-Ulrik Andersson och på firman finns ett flertal duktiga jurister. Tillsammans med oss blir du starkare!

  • Självklart kostar inte det inledande samtalet, vi är intresserade av att lyssna på dig
  • Vi är specialister på många områden, bl.a. fastighetsrätt, försäkringsrätt, entreprenad och tvister
  • Vasa Advokatbyrå har starka finanser och en trygg ansvarsförsäkring
  • Vi kommer ge dig vår högsta prioritet och ärlighet i ditt ärende

För att vi skall kunna åta oss ett uppdrag måste ärendet uppgå till minst ett halvt basbelopp eller mer. Om ärendet gäller mindre summor kan vi således inte hjälpa dig.

Call Now ButtonSamtalet är kostnadsfritt