Allt om avtalsrätt: Muntliga och skriftliga avtal

Att ingå ett avtal är något de flesta gör många gånger i livet. Det kan handla om ett anställningsavtal för ett nytt jobb, ett hyresavtal för en lägenhet eller kanske ett samboavtal när du flyttar ihop med din partner. I samband med att man ingår avtalet brukar det sällan vara några problem, men efteråt händer det ibland att parterna av olika anledningar hamnar i konflikt med varandra. För att undvika detta är det bra att känna till lite om avtalsrätt redan innan du ingår ett avtal. Här kommer vi därför att gå igenom det viktigaste du behöver veta när det gäller avtalslagen, avtalsrätt och muntliga och skriftliga avtal.

Muntligt avtal i avtalslagen

Avtalslagen reglerar hur man ingår ett avtal, hur ett avtal bör se ut och vad ett avtalsbrott är. En del avtal måste vara skriftliga för att gälla, men oftast går det bra med både muntliga och skriftliga avtal. Däremot är det alltid lättare att bevisa ett skriftligt avtal, så det är bäst att skriva ned det ni kommer överens om så långt det är möjligt. Det är också vanligt att använda färdiga standardavtal, som innehåller allt som krävs för att avtalet ska vara giltigt. Många typer av standardavtal går att ladda ned på Konsumentverkets hemsida.

Det är fritt för vem som helst att ingå ett avtal. Däremot innehåller avtalslagen en del tvingande lagstiftning som kan innebära att avtalet inte är giltigt. Till exempel måste avtal mellan konsumenter och företag ha skäliga villkor som följer relevanta lagar och regler. Avtalslagen är också semidispositiv, vilket innebär att det går att avvika från en del av bestämmelserna genom att komma överens om detta i avtalet.

Vad är avtalsrätt?

Avtalsrätt är ett juridiskt område som regleras genom avtalslagen. Den grundläggande regeln för avtal är att de alltid är bindande. De kan bara vara bindande för de båda parter som ingår avtalet, vilket kallas för att de har ett inom-obligatoriskt förhållande till varandra. Men det går inte att avtala om att någon annan måste utföra en prestation. Däremot kan ett avtal innebära en förmån för tredje part, även om denna person inte själv har skrivit under avtalet. De båda parterna som tecknar ett avtal får oftast själva bestämma avtalets innehåll, så länge det inte finns några tvingande rättsregler eller förbud.

Det finns två kategorier av avtalsrätt, allmän avtalsrätt och speciell avtalsrätt. Allmän avtalsrätt är gemensam för alla typer av avtal, och reglerar till exempel hur avtal uppkommer, hur de ska tolkas och hur de kan upphävas. Speciell avtalsrätt reglerar särskilda typer av avtal, till exempel uppdragsavtal eller hyresavtal.

Muntligt avtal, bostadsrätt och övrigt

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, eftersom det inte står någonstans i avtalslagen att ett avtal måste vara skriftligt för att gälla. Däremot kan det förstås vara svårt att bevisa vad som avtalats, och man får heller inte ta tillbaka en muntlig överenskommelse. Du som har ingått ett muntligt avtal med någon kan med fördel begära ett skriftligt avtal som bekräftar det ni kom överens om. Då kan du vara säker på att kunna bevisa vad som avtalats om ni skulle hamna i en konflikt i framtiden. I så fall är det nämligen den som påstår att ett muntligt avtal finns som måste bevisa detta. Om du behöver säga upp ett muntligt avtal är det alltid bäst att göra det skriftligt, så att du kan bevisa att avtalet inte gäller längre, och från vilket datum det blivit uppsagt. I en del fall är muntliga avtal däremot inte giltiga, till exempel vid bostadsköp, telefonförsäljning eller vid upprättande av ett samboavtal.

Skriftliga avtal

Skriftliga avtal är betydligt vanligare än muntliga, eftersom det är lättare att bevisa både att avtalet finns, och vilka avtalsförpliktelser de båda parterna har. Eventuella tvister och konflikter som dyker upp kan också lösas betydligt enklare, antingen på egen hand eller med hjälp av en jurist eller advokat. Men att ingå ett skriftligt avtal kräver både mer tid och gärna också lite efterforskningar för att utforma avtalet på rätt sätt.

Innan du skriver under ett avtal bör du noga läsa igenom det så att du förstår vad det innebär. Det går alltid att ändra ett avtal i efterhand, men då krävs det att båda parterna är överens. Därför är det viktigt att det blir rätt från början. Ett bra tips är att använda ett standardavtal, som kan vara praktiskt att utgå från. Eftersom det går att göra ändringar i standardavtalen kan de användas som en mall som ni sedan kan ändra utifrån era egna förutsättningar. Om du känner dig det minsta osäker när du ska ingå ett avtal är det bra anlita en jurist eller advokat för juridisk rådgivning och vi på Vasa Advokatbyrå har lång erfarenhet av avtalsrätt och kan hjälpa dig. Det kan ofta vara värt kostnaden för att få till ett riktigt bra avtal redan från början och minska risken för tvister i framtiden.

Juridiskt bindande avtal

De flesta avtal är fria att ingå, men det är också så att när ett avtal väl har ingåtts är huvudregeln också att det avtalet är juridiskt bindande. En avtalsbundenhet gäller då för parterna efter att de slutligen ingått avtalet. Genom avtalsbundenheten får parterna en skyldighet att uppfylla det som respektive part har åtagit sig att göra i och med avtalet. Huvudregeln inom avtalsrätten är att det parterna lovar genom ett avtal, har parterna också en skyldighet att uppfylla.

För det fall att någon part inte rättat sig efter vad som avtalats, finns det en möjlighet för den andra parten att vända sig till domstol för att få prövat vilka rättigheter och skyldigheter som avtalat innebär för parterna. En konsekvens som kan följa av att en part inte rättar sig efter vad som avtalats är en så kallad exekution, vilket på vanlig svenska innebär att en myndighet vidtar en tvångsåtgärd för att få part att uppfylla sina skyldigheter vilka följer av avtalet.

Till sist om allt om avtalsrätt: muntliga och skriftliga avtal