Skulle ditt företag ha en kund som inte betalar för en produkt i tid eller inte alls, kan det upplevas som väldigt frustrerande. Ofta har företag själva utgifter som brukar betalas med pengar som kommer in från kunder. I den här artikeln ska vi gå igenom hur ditt företag kan gå tillväga med en besvärlig kund som vägrar betala i tid eller inte alls.

4 anledningar till att välja Vasa Advokatbyrå

Vi prioriterar dig som har problem och löser din tvist. Företag och privatpersoner är lika varmt välkomna till oss. Vasa Advokatbyrå startades 2002 av advokat Per-Ulrik Andersson och på firman finns ett flertal duktiga jurister. Tillsammans med oss blir du starkare!

  • Självklart kostar inte det inledande samtalet, vi är intresserade av att lyssna på dig
  • Vi är specialister på många områden, bl.a. fastighetsrätt, försäkringsrätt, entreprenad och tvister
  • Vasa Advokatbyrå har starka finanser och en trygg ansvarsförsäkring
  • Vi kommer ge dig vår högsta prioritet och ärlighet i ditt ärende

För att vi skall kunna åta oss ett uppdrag måste ärendet uppgå till minst ett halvt basbelopp eller mer. Om ärendet gäller mindre summor kan vi således inte hjälpa dig.
Besvär med företagskund som inte betalar

Reglering

När ett avtal om köp mellan två företag ingåtts, är det utöver vad som framgår av avtalet, köplagen som blir tillämplig på det köpet. Ofta går det för företagare att avtala om annat än vad som framgår av köplagen, men här fokuserar vi på om det blir köplagen som får reglera det avtalade köpet.

Påföljd för köparen

Om köparen inte betalar ert företag i tid kan ni till att börja med kräva något som kallas fullgörelse, vilket på vanlig svenska helt enkelt innebär att ni kräver att köparen ska betala för sin produkt. Om köparen inte betalar kan säljaren ha rätt att häva köpet och kräva skadestånd. Skulle det vara så att produkten som köparen beställt ska vara specialanpassad och ni som säljare ännu inte har färdigställt produkten, kan köparen visserligen få avbeställa produkten. Däremot kan ni för det arbete ni lagt ner, ofta ha rätt att kräva avbeställningsersättning, vilket kan liknas med ett skadestånd.

Ni som säljare behöver ibland inom en viss tid skicka ett fullgörelsekrav till köparen. Den tiden får inte vara orimligt lång. Dock brukar förpliktelsen att skicka ett fullgörelsekrav endast behöva ske då ni vill ha in pengar innan er köpare har fått varan.

Hävningsrätt för säljaren

För att ni som säljare ska kunna ha rätt att häva köpet krävs normalt sätt att köparens försening med betalning anses vara ett väsentligt avtalsbrott. Det ska inte förväxlas med att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse. Anledningen till att formuleringen skiljer sig är för att när det kommer till väsentligt avtalsbrott, gäller att det ska bedömas objektivt, till skillnad från avtalsbrott av väsentlig betydelse. I praktiken innebär den objektiva bedömningen att det inte ska tagas hänsyn till individuella förhållanden som råder i varje enskilt fall.

Viktigt att komma ihåg är att det oftast är svårt att få rätt att häva köpet i det fall då köparen redan har produkten hos sig. Om det inte finns något särskilt avtalat mellan er som säljare och köparen om den situationen, är huvudregeln alltså att ni tappar er rätt att häva köpet. Om avtalet ännu inte har ingåtts kan ni som säljare införa något som kallas för återtagandeförbehåll i avtalet, som gör att ni faktiskt får ta tillbaka produkten trots att köparen redan fått produkten.

En annan begränsning när det kommer till er rätt att häva köpet är att köparen ännu inte fullgjort sin betalning av varan. Skulle köparen vara försenad men hinner betala innan ni hinner göra gällande hävning, brukar det inte vara möjligt att kunna få häva köpet.

Att tänka på:

Det bästa för ert företag om en företagskund inte betalat för en produkt som denne beställt av ert företag, är att kontakta en jurist som hjälper er. Vasa Advokatbyrå AB har gedigen erfarenhet av avtalsrättsliga tvister. Kontakta oss för hjälp med er tvist.

Läsvärt

Tankar om hävningsreglerna i köplagen | SvJT

Vad är ett ”väsentligt avtalsbrott”? Några synpunkter på väsentlighetskravet i det samnordiska köplagsförslaget NU 1984:5 | SvJT

Skadestånd – köplagen – Advokatbyrå (vasaadvokat.se)

Vi förklarar avtalsbrott – Advokatbyrå (vasaadvokat.se)

Så gör du om en kund bestrider en faktura – några enkla steg – Advokatbyrå (vasaadvokat.se)

Författad av: Alexander Isehag

För att vi skall kunna åta oss ett uppdrag måste ärendet uppgå till minst ett halvt basbelopp eller mer. Om ärendet gäller mindre summor kan vi således inte hjälpa dig.

Call Now ButtonSamtalet är kostnadsfritt