Så gör du om en kund bestrider en faktura – några enkla steg

Att en kund bestrider en faktura är väldigt irriterande oavsett bransch, storlek, avtal eller vad för verksamhet man än bedriver. Som näringsidkare har man utfört ett arbete eller i övrigt kommit överens om ett pris som nu kunde vägrar att betala.

, Så gör du om en kund bestrider en faktura – några enkla steg

Anledningen till att en kunde bestrider en faktura kan många gånger även vara något oklart. Ibland kan man få en kommentar som ”jag vill ha prisavdrag” eller ”jag vill hålla inne betalningen”, dock utan att kunden faktiskt förklarar varför denna rätt skulle föreligga. Ibland kan det även vara så att kunden hänvisar till en bestämmelse eller lagen i övrigt där man kan ifrågasätta om bestämmelsen verkligen tolkats rätt. Är kunden dessutom konsument kan det hända att denna endast hänvisar till ”att denna är konsument”.

Som näringsidkare eller avtalspart i övrigt har man en rätt att få ut den prestation som motparten har åtagit sig att utföra, vilket i de flesta fallen är att erlägga betalningen. Denna rätt kan dock helt eller delvis bortfalla om det är så att man inte själv har utfört sin prestation i enlighet med avtalet. Ett exempel är att man levererat en felaktig vara eller utfört sin prestation i dröjsmål.

Även om man har en rätt att få betalt är detta ingen garanti att motparten gör detta självmant. Det kan hända att man som näringsidkare/avtalspart måste tvinga fram prestationen. Det är viktigt att veta att man aldrig får göra detta på egen hand, utan man måste vända sig till det system som finns. Detta är främst dels kronofogdemyndigheten och dels rättsväsendet. Denna artikel kommer presentera några enkla steg och tips som du kan använda dig av när en kunde bestrider din faktura.

  1. Öppna en dialog. Detta steg kan te sig rätt uppenbart då en klar majoritet av alla näringsidkare, oavsett om man handlar med ett annat företag eller en konsument, börjar med att fråga kunden om varför denna inte vill betala. Det gäller dock att även försöka förstå dels den juridiska grunden och dels den ”konkreta” grunden.
, Så gör du om en kund bestrider en faktura – några enkla steg

Med juridisk grund avses såklart lagen som exempel köplagen, konsumentköplagen, avtalet eller annat. Med konkret grund avses vad som faktiskt har hänt. Inte allt för sällan kan det hända att kunden endast säger att varan är felaktig med en beskrivning som man hämtat direkt ut lagen. Be kunden att konkretisera hur denna är felaktig i den mån som går.

  1. Var flexibel. Om inte du och kunde kan komma överens så kanske det bästa alternativet är att förlika sig; alltså att man helt enkelt förhandlar fram en lösning. Detta kan antingen ske med lagen eller juridiken i övrigt som inspiration, eller med helt annan grund. Förlikning bör främst komma att ske när man tvistar om mindre belopp där det är lite osäkert om vad som gäller. Detta då sådana belopp kan vara oproportionerliga att föra en process om (jfr. nedan).
  1. Skicka ett kravbrev. Om kunden fortfarande vägrar att betala så kan man skicka ett kravbrev jämte en betalningspåminnelse. I kravbrevet ska det framgå att man emotser betalning samt grunden för varför man ska få beloppet utbetalat. I kravbrevet bör man även skicka med fakturaunderlag, tidredovisning och dylikt.
  1. Stämma? Om kunden antingen inte svarar på kravbrevet eller fortfarande bestrider betalningsansvar så har man inte så många andra alternativ än att stämma kunden i rätten. Detta sker som huvudregel inom ramen för vanliga tvistemål i allmän domstol.

När man stämmer någon så är det första steget att upprätta en stämningsansökan. Denna ska bl.a. innehålla (i) information om parterna, (ii) yrkande, (iii) grund för yrkandet, (iv) beskrivning om vad som hänt samt (v) bevisning. Sedan skickas denna in till tingsrätten vilken kommer att delges kunden. Om inte kunden då betalar så brukar möte för s.k. muntlig förberedelse sättas ut och i vissa fall går ärendet hela vägen till en huvudförhandling.

Att föra en process med stämningsansökan och allt som därav följer är kostsamt. Dock kan företag i många fall göra gällande sin eventuella försäkring vilken oftast innehåller rättsskydd, i vilket försäkringsbolaget täcker en stor del av processkostnaderna. Rättsskydden brukar dock innehålla en minimigräns för när skyddet kan göras gällande vilken brukar ligga på runt 1/2 – 1 prisbasbelopp. Mindre belopp än så kan därför vara oproportionerligt dyra att föra en process om i vilket en förlikning kan vara det bästa alternativet.

Vasa Advokatbyrå har arbetat med de flesta civilrättsliga ämnena i snart 20 år. Detta arbeta inkluderar fastigheter, entreprenad, försäkring, köp, konsumentfrågor och mycket mer. Vasa Advokatbyrå har representerat båda sidorna i de flesta typerna av rättsområden i vilket vi förvärvat en djup kunskap inom respektive ämnes komplexitet, men även för de intressen och problem som just vår klient har. Varje ärende är unikt i vilket vi alltid arbetar för att tillvarata just dina intressen.

Tveka inte att höra av dig!

Författad av jur. trainee Henrik Berg

Call Now ButtonSamtalet är kostnadsfritt