Så jobbar en advokatbyrå

Vasa Advokatbyrå har sedan en tid tillbaka försett er med ett antal artiklar gällande juridiska frågeställningar. Frågorna har handlar om allt från konsumentfrågor, köp och tjänster till entreprenadrätt, betalningsföreläggande och avtal. En fråga som vi dock inte svarat på än är en fråga som väldigt många faktiskt ställer. Hur jobbar en advokatbyrå?

Så jobbar en advokatbyrå

Typer av arbete

En advokatbyrå är ett företag vilken bedriver någon form av juridisk tjänst. I detta begrepp omfattas allt från enklare konsultation till ombudstjänster, kurser och utredningar. Advokatbyråer kan således jobba på vitt skilda sätt men ändock anses vara just en advokatbyrå.

Arbetsmetoden för advokatbyrån bestäms till stor del efter vad man arbetar med särskilt. Med detta menas främst vilka rättsområden man fokuserar på. Ett exempel är att de som arbetar med tvister lägger mycket fokus på själva processandet mot en motpart där det är vanligt att man har en enkel timtaxa. Byråer som jobbar med exempelvis skatt, immaterialrätt eller banking brukar mestadels företa utredningar gällande ett ärende. I sådana fall är det inte ovanligt att man kan erbjuda fast pris.

Hur man jobbar är även mycket beroende av storleken av advokatbyrån. Vid större byråer så är det vanligt att man vänder sig till en speciell avdelning som fördelar arbetet inom sig. Fördelen är att byrån ofta har en specialavdelning för just dig men nackdelen är att det ofta blir dyrare. Mindre byråer brukar arbeta mer individuellt, där en advokat eller jurist handlägger ärendet med viss assistans av andra. Fördelen är att man ofta har en närmare kontakt med den handläggande advokaten eller juristen medan nackdelen är att advokatbyrån inte kan hjälpa en med lika många typer av frågor.

Vid en klumpig indelning av de vanligaste typerna av juridiskt arbete kan man säga att det finns tre huvudtyper av advokatbyråer. Dessa är (i) utredningar, (ii) rådgivande och (iii) tvister. Denna fördelning är inte på något sätt officiell utan är menad att tjäna som pedagogiskt verktyg. Ofta så jobbar alla advokatbyråer med alla tre typer av arbeten.

Utredande

Utredande arbete innebär som det låter; att byrån sätter sig ned och utreder vad som gäller i just din situation. Detta arbete börjar normalt sett med att man som klient får komma på ett möte och förklara saken i detalj och även ge tillfälle för advokaten/juristen att ställa frågor. Det är viktigt att advokaten/juristen får så detaljerad information som möjligt i vilket det dels är viktigt att man tar med de skriftliga handlingar som är relevanta och dels att man svarar så utförligt som möjligt på frågorna. Om man kommer med icke-relevant information så brukar advokaten/juristen säga till.

Efter det så börjar utredningen där advokaten/juristen sätter sig ned och analyserar frågeställningen samt applicerar gällande rätt (lag, föreskrifter, praxis etc.). Oftast så har advokaten/juristen nog med förkunskaper för att göra en översiktlig analys. För att göra en mer ingående analys krävs dock oftast en utredning av rättsfall, normer och förarbeten i och med att varje fall är unikt. Advokaten/juristen måste alltså säkerställa att man fått med varje liten relevant detalj i just ditt fall så att inget blir fel.

En utredning kan ta allt från några timmar till flera månader beroende på ärendet. Inte allt för sällan kan klienten bli förvånad över tidsåtgången då man själv anser att det är en ”uppenbar fråga”. Så är tyvärr inte alltid fallet.

Rådgivande

Rådgivande verksamhet avser egentligen all form av juridisk verksamhet då någon form av rådgivning alltid förekommer. Dock finns det flera advokatbyråer, juristbyråer eller företag där jurister än anlitade som enbart erbjuder ”enklare rådgivning”. Denna rådgivning är oftast till fast pris där man bokar/köper ett visst antal timmar. Rådgivningen brukar då bestämmas i förväg till att handla om en särskild fråga där klienten ibland skickar in relevanta handlingar i förväg.

Tvist

De advokatbyråer som arbetar med tvister sysslar med den verksamhet som flest tänker på när de hör ordet advokat; de arbetar med att representera sin klient inför domstol. Tvistearbetet innehåller delar av alla tre typer av arbeten då ingen tvist kan bedrivas utan att en noggrann utredning företagits och att klienten informerats. En tvist kan handla om lite vad som helst i vilket detaljer kan se lite olika ut. Dessa steg förekommer dock oavsett tvistetyp.

  1. Första steget är att man upprättar ett kravbrev. Ett kravbrev är ett noggrant formulerat brev till motparten där det står (i) vad man vill ha, (ii) varför man ska få det, (iii) vad som hänt och ev. (iv) bevisning. Ett kravbrev har inga formkrav i vilket det egentligen kan framföras muntligen eller väldigt kortfattat med samma ”juridiska innebörd”. En advokatbyrå har dock vissa kvalitetskrav.
  1. Nästa steg är att upprätta en stämningsansökan. En stämningsansökan kan upprättas direkt, istället för kravbrev, för de fall man inte tror att kravbrevet kommer fylla någon funktion. En stämningsansökan fungerar lite som ett kravbrev men är mycket mer detaljerat och har många formkrav.
  1. Stämningsansökan skickas sedan oftast till motparten för att ge denne en sista chans att ingå en förlikning. Om ingen förlikning sker så skickas denna in till rätten.
  1. Därefter sker en stor del skriftväxling med motparten genom domstolen. Om frågan fortfarande inte löser sig så kallas parterna till muntlig förhandling och senare ev. till huvudförhandling. Tidsåtgången för hela processen kan vara upp till ett år. En förlikning är således ibland att föredra.

Vasa Advokatbyrå är en advokatbyrå i Stockholm som specialiserar sig på tvister. Vi har dock stor erfarenhet av att även göra utredning och de mer begränsad rådgivning. Vi har representerat och hjälpt klienter över hela Sverige där vi stött på frågeställningar om i stort sett allt. Oavsett frågeställning arbetar vi alltid aktivt för att tillvarata just dina intressen. Tveka inte att höra av dig.

Författas av jur. trainee Henrik Berg

Ring, vi hjälper dig