Så får du ersättning vid försenad renovering

Det kan vara frustrerande när en hantverkare inte blir klar med arbetet i tid. När en hantverkare inte avslutar arbetet inom den tid ni kommit överens om och förseningen inte har orsakats av dig, kan du ha rätt till skadestånd.

Det är konsumenttjänstlagen som reglerar de flesta tjänster på fast egendom för konsumenter, till exempel vanliga badrumsrenoveringar eller målarbeten. Förseningar kallas i konsumenttjänstlagen för dröjsmål. En hantverkare är i dröjsmål om uppdraget inte avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning. Även muntliga avtal gäller, även om det kan vara svårare att bevisa att det finns ett muntligt avtal.

, Så får du ersättning vid försenad renovering

Dröjsmål kan i vissa fall också föreligga om hantverkaren inte påbörjar arbetet i tid eller om arbetet är försenat i dess framskridande. Arbetet är dock inte i dröjsmål om förseningen beror på konsumenten. Det är avtalet som i första hand är utgångspunkten för bedömningen, tillexempel kan det ha beslutats om en tidsplan för arbetet och då ska den i regel följas.

I första hand kan konsumenten välja att hålla inne betalning för arbete som ännu inte utförts. Innehållande av betalning fungerar som ett påtryckningsmedel för att hantverkaren ska slutföra arbetet. Vilket belopp som får hållas inne måste bedömas från fall till fall, generellt gäller dock att konsumenten måste betala för den del av arbetet som redan är färdigställt. Är dröjsmålet av väsentlig betydelse kan konsumenten i vissa fall ha rätt att häva avtalet eller att häva den del av avtalet som ännu inte utförts.

Vad som ger rätt till skadestånd

Ibland uppstår det ekonomiska kostnader till följd av att hantverkaren är i dröjsmål. Det kan tillexempel handla om att du tagit ledigt från jobbet och fått förlorad arbetsinkomst eller andra extra kostnader som är hänförliga till dröjsmålet. Om det går att bevisa att den ekonomiska förlusten beror på en försening har du i huvudregel rätt till skadestånd.

När du anser att hantverkaren är försenad är det viktigt att du reklamerar felet. Reklamation ska ske inom skälig tid från uppdragets avslutande, företrädesvis så snart som är möjligt. Sker inte reklamationen inom skälig tid kan konsumenten förlora sina rättigheter att göra dröjsmålet gällande och då även sin rätt till skadestånd. Lagen uppställer också krav på att du alltid ska försöka begränsa din skada.

I vissa fall kan näringsidkaren gå fri från skadeståndsansvar. Det gäller i situationer som är utanför hantverkarens kontroll eller som han skäligen inte kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Hantverkaren har också ansvar för de personer eller leverantörer som hantverkaren har anlitat för att utföra arbetet.

, Så får du ersättning vid försenad renovering

Bevaka din rätt- 3 saker att tänka på

  1. Reklamera felet. Det är viktigt att skriva en reklamation på korrekt sätt för att du inte ska förlora dina rättigheter. Det kan vara en god idé att skicka reklamationen som ett rekommenderat brev med svarskvittens om du är osäker på om hantverkaren kommer motta reklamationen.
  2. Håll inne betalningen. Håll inne betalning för arbete som inte har utförts som säkerhet för ditt krav.
  3. Begränsa din skada. Undvik onödiga extra kostnader så att du inte behöver bekosta det själv.

Diskussioner med hantverkare är ofta tids -och energikrävande. Det händer att hantverkaren inte går att få tag på eller av andra anledningar inte är mottaglig för en diskussion. I ett sådant fall kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

Anlita oss för att få hjälp med:

Allmän rådgivning

  • Att undvika misstag som kan leda till extrakostnader och rättsförluster.
  • Få en bedömning om du kan ha rätt till skadestånd på grund av dröjsmål i ditt fall.

Tvistelösning

  • Få en juridisk bedömning utifrån avtal och gällande rättsläge.
  • Minimera tidsspillan och få smidigaste möjliga tvistelösning.
  • Maximera dina chanser att få rätt till skadestånd.
  • Undvik arbete som i onödan drar ut på tiden.
  • Bevaka dina rättigheter.
  • Slipp att slösa tid och energi till att förhandla med hantverkaren.

Skicka reklamation

  • Få hjälp att säkerställa att reklamationen görs i rätt ordning.

Kontakta gärna oss för ett inledande kostnadsfritt telefonsamtal eller boka in ett möte med en av våra erfarna fastighetsjurister.

Det här samtalet kostnadsfritt