Överklaga försäkringsbeslutet: En roadmap!

När man är försäkrad känns det tryggt att veta att man kan få ersättning från försäkringsbolaget. Men ibland blir det kanske inte som du tänkt dig. Du kan då överklaga ett försäkringsbolags försäkringsbeslut. Det händer att försäkringsbolagen nekar sina kunder ersättning av olika anledningar, och ibland kanske ersättningen blir lägre än väntat. Men om du inte är nöjd med ditt försäkringsbeslut så går det alltid att överklaga det, och här kommer vi att beskriva hur du gör det på bästa sätt.

  • Begär omprövning, bifoga nya bevis
  • Vänd dig till en nämnd
  • Konsumentverket kan hjälpa dig i vissa fall
  • Stäm försäkringsbolaget
  • Överklaga beslutet i tid

Så överklagar du beslutet hos försäkringsbolaget

Det första du bör göra om du är missnöjd med ett försäkringsbeslut är att kontakta försäkringsbolaget. Det är du som måste bevisa att du har rätt till ersättning, så fundera på om du kan presentera fler bevis som kan få försäkringsbolaget att ändra sig. För att bättre förstå vilka grunder försäkringsbolaget har till beslutet kan du be om en skriftlig motivering.

Nästa steg är att begära omprövning av försäkringsbeslutet. Då behöver du kontakta försäkringsbolaget via brev eller e-post. Genom att inkludera en beskrivning om varför du tycker att beslutet är felaktigt och eventuellt bifoga nya bevis för ditt ärende kan du i vissa fall få beslutet ändrat. I första hand kan du vända dig till din handläggare i ärendet, men du kan även kontakta ansvarig skadechef eller eventuell klagomålsansvarig hos försäkringsbolaget. Som kund hos försäkringsbolaget har du alltid rätt till en omprövning av ditt ärende, så tveka inte att höra av dig till ditt försäkringsbolag om du inte är nöjd med ett beslut.

Vänd dig till en extern nämnd

Om du fortfarande inte är nöjd med försäkringsbeslutet, eller om försäkringsbolaget inte alls vill ändra beslutet, så kan du vända dig till en extern nämnd. Det finns ett antal olika nämnder att välja mellan beroende på vad ditt försäkringsärende handlar om. Oavsett vilken av dem du kontaktar så är prövningen kostnadsfri.

Den vanligaste nämnden är Allmänna reklamationsnämnden, som kanske är mer känd under förkortningen ARN. De prövar tvister mellan företag och konsumenter, och för att de ska ta upp ditt ärende måste den potentiella ersättningen från försäkringsbolaget till dig överstiga 2 000 kr.

En annan nämnd du kan vända dig till om försäkringsärendet rör trafikskador är Trafikskadenämnden, och om du skadats eller behövt söka vård av annan anledning kan du kontakta Personförsäkringsnämnden. Har du i stället sökt ersättning för en skada som uppkommit inom vården kan du anmäla ärendet till Patientskadenämnden. Det finns även andra nämnder som kan se över ditt försäkringsärende, beroende på vad det gäller, men de ovan nämnda är de som missnöjda försäkringstagare oftast kontaktar.

Ta kontakt med Konsumentverket

I vissa fall kan du också få hjälp av Konsumentverket. Men det som gäller då är att det behöver finnas särskilda skäl för detta. Till exempel om utfallet av tvisten med försäkringsbolaget kan påverka rättstillämpningen. Om ditt försäkringsärende uppfyller kraven så kan Konsumentverket titta på ditt försäkringsbeslut, vilket är helt kostnadsfritt.

När du vill stämma försäkringsbolaget

Du kan också välja att stämma ditt försäkringsbolag genom att ta ärendet vidare till domstol. Det är inte kostnadsfritt, men däremot går det oftast att få ersättning via rättsskyddet i din hemförsäkring. Det handlar då vanligen om cirka 80 % av kostnaderna, vilket innebär att du får betala 20 % i självrisk. När du stämmer försäkringsbolaget drivs ärendet som ett tvistemål i tingsrätten. Då kommer du att behöva anlita en advokat eller jurist, vars kostnader vanligen täcks av rättsskyddet. Om du vill stämma försäkringsbolaget kan du ta direkt kontakt med oss som är jurister och som är kunnig inom den kategori som ditt försäkringsärende gäller.

Tänk på att överklaga ett försäkringsbeslut i tid

Om du inte kommer ihåg att överklaga ditt försäkringsbeslut i tid kan du gå miste om rätten att göra detta. För det första måste du be om en omprövning av försäkringsbeslutet från ditt försäkringsbolag inom sex månader efter att du mottagit det. Däremot har du hela ett år på dig att vända dig till en extern nämnd såsom ARN eller Trafikskadenämnden så att de kan pröva beslutet.

Anlita en jurist för råd och hjälp

Det kan ofta kännas krångligt att överklaga ett försäkringsbeslut, eftersom det är svårt som privatperson att sätta sig upp mot ett stort företag. Då kan det vara bra att rådfråga en jurist eller advokat för att få tips och råd om hur du kan öka dina möjligheter att få rätt mot försäkringsbolaget, och vilka bevis som kan vara bra att lägga fram i ditt ärende. Vi har lång erfarenhet av försäkringsärenden och hjälper dig gärna.

Call Now ButtonRing, vi hjälper dig