Ultimata guiden om ångerrätt

Vasa Advokatbyrå Youtubekanal

Distanshandel har blivit allt vanligare det senaste decenniet och just därför har intresset av att veta vilka rättigheter man som konsument har vid till exempel näthandel. Det är ibland inte alldeles självklart vad det är som gäller när man har köpt en vara via nätet som man sedan vill returnera. Du har kanske köpt ett nytt ytterplagg som inte såg ut som tänkt dig eller köpt en ny lampa som inte levde upp till förväntningarna. I sådana situationer är det bra att veta vilka regler som gäller, hur man får pengarna tillbaka och vad som faktiskt händer om man ångrar ett köp. I den här artikeln ska vi ta upp det viktigaste att veta när det kommer till just ångerrätt för att du som konsument ska veta vad som gäller.

Ultimata guiden om ångerrätt

Är ångerrätt en lag?

Ångerrätt regleras i lag (2005:59) om distans och avtal utanför affärslokaler, hädanefter distansavtalslagen, och gäller således för köp av varor och tjänster på distans och utanför affärslokaler. Köp av varor och tjänster på distans innebär att när du som konsument köper varor via internet, postorder, TV-shop eller telefon. Ångerrätt vid avtal utanför affärslokaler aktualiseras till exempel vid hemförsäljning och gatuförsäljning. Detta innebär att du inte har ångerrätt när du handlar varor i fysiska butiker. De flesta butiker har då istället bytesrätt eller öppet köp, men det är dock inte ett konsumenträttsligt krav. Du kan läsa mer om bytesrätt och öppet köp under rubriken läsvärt.

Hur räknar man 14 dagar ångerrätt?

Du som konsument har som huvudregel rätt till 14 dagars returrätt vid köp av varor när du handlar på distans och utanför affärslokal. Enligt 2 kap. 12 § distansavtalslagen börjar ångerfristen vid köp av en vara löpa från den dag då du får varan i din besittning och vid köp av en tjänst den dag du ingick avtal med säljaren. Det är kalenderdagar som räknas, det innebär att om ångerfristens sista dag infaller helgdag, till exempel en lördag eller söndag, förlängs ångerfristen så att den gäller fram till nästkommande vardag, som i det här fallet då blir en måndag.

Vad händer om du ångrar ett köp?

Vasa Advokatbyrå Youtubekanal

Om du som konsument utövar din lagstadgade ångerrätt ska du på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Det innebär att det som huvudregel är konsumenten som står för returkostnaden. Detta gäller dock inte i situationer då näringsidkaren inte har informerat dig om ångerrätten innan köpet eller om det till exempel är en defekt vara som du reklamerar. Detta beror på att säljaren har en skyldighet att informera dig som köpare om ångerrätten, hur lång ångerfristen är, hur du som köpare ska gå tillväga för att utnyttja din ångerrätt samt att det ska erbjudas en ångerblankett.

Hur får man pengar tillbaka vid ångerrätt?

Enligt 2 kap. 14 § distansavtalslagen ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalningen ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot ditt meddelande om att du ville utnyttja din ångerrätt. Återbetalningen ska ske på samma sätt som användes vid köpet om du inte uttryckligen går med på ett annat betalningssätt. Om du däremot går med på ett annat betalningssätt ska det inte drabba dig negativt ekonomiskt.

När gäller inte ångerrätten

Lika viktigt som det är att veta i vilka situationer man som konsument har ångerrätt är det att veta i vilka situationer som man inte har det. Enligt 2 kap. 1 a § och 11 § distansavtalslagen finns det ett antal varor och tjänster där man som konsument inte har ångerrätt. För att ta några exempel som kan vara nyttiga i vardagen så har man inte ångerrätt i följande situationer:

  • Varor som är specialtillverkade efter dina önskemål och därför har fått en tydlig personlig prägel av något slag, det kan vara om du som konsument har specialbeställt en vara.
  • Varor som har bruten försegling som inte lämpligen kan returneras på grund av hälso- eller hygienskäl, det kan vara underkläder eller kosmetika.
  • Lösnummer av tidskrifter.
  • Tjänster som har fullgjorts och tjänster som du uttryckligen har samtyckt till att den påbörjas utan ångerrätt.
  • Olika fritidisakiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en begränsad tidsperiod, det kan vara till exempel en konsert eller en fotbollsmatch.
  • Resor och boenden, det vill säga flygbiljetter och hotellvistelser.
  • Köp under 400 kronor.

Att tänka på om ångerrätt

Ångerrätt är reglerad i lag och ger dig som konsument ett skydd när det kommer till köp av varor och tjänster på distans och utanför affärslokaler. Det finns dock flera lagstadgade undantag från ångerrätt, precis som vi har redogjort för ovan. Artikeln har gett dig grundläggande kunskaper om vad vi anser vara det mest relevanta att ha med sig vad gäller ångerrätt. Vid mer konkreta funderingar om just din situation rekommenderar vi dig att vända dig till några av våra jurister på Vasa Advokatbyrå. Tveka inte att höra av dig!

Läsvärt

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/oppet-kop-och-bytesratt/

Författad av: Jenny Thalin

Relaterade artiklar

5 bra anledningar till att välja oss

Tillsammans med oss blir du starkare!

  1. Självklart kostar inte det inledande telefonsamtalet
  2. Vi lyssnar på dig
  3. Vi är specialister på bl.a. fastighetsrätt, försäkringsrätt, entreprenad och tvister
  4. Vasa Advokatbyrå har starka finanser och en trygg ansvarsförsäkring
  5. Vi kommer ge dig vår högsta prioritet och hjälpa dig i ditt ärende

Prata med oss idag

Självklart kostar första telefonsamtalet ingenting. Så skriv till oss så ringer vi upp dig så snart vi kan. Förbered dig så gott du kan med den information du har tillgänglig.