Tvist om bestridning

Har du fått hem en felaktig faktura som anger att du ska betala någonting som du inte har beställt eller som du av någon annan anledning inte anser vara riktig? Då är den här artikeln för dig. Vi kommer nedan att ge dig övergripande information om hur du ska gå tillväga för att bestrida en felaktig faktura, om du måste betala påminnelseavgiften och mycket mer.

Vad betyder begreppet bestrida?

Begreppet bestrida innebär att man motsätter sig någonting. Det kan till exempel röra sig om en faktura som är felaktig. Om du fått en felaktig faktura eller en stämning mot dig kan då alltså välja att bestrida den, om du anser att det som motparten gör gällande mot dig är felaktigt. Oftast står det på fakturan eller stämningen hur lång tid du har på dig att bestrida den.

Tvist om bestridning

Vad gäller när man bestrider en faktura?

Har du fått en faktura som du anser är felaktig eller oriktig av något annat skäl? Då ska du först och främst kontakta avsändaren. Du kan bestrida via mail, telefon eller post och du bör ange varför du anser att fakturan är felaktig. Skriv även vilken produkt eller tjänst som det är fakturan avser, fakturanummer, fakturadatum, förfallodatum och belopp. Det kan vara så att avsändaren ändå vill ha betalt för fakturan och har kanske till och med ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då är det viktigt att du söker en rättelseansökan för att undvika att få en prick i registret. Kronofogden kommer då att göra en utredning.

Kan en bestriden faktura gå till inkasso?

Även fast du har blivit krävd på betalning kan det vara så att betalningskravet inte är riktigt. Om du anser att det är fel kan du som sagt bestrida det. Du kan antingen bestrida kravet i sin helhet eller till viss del. Det innebär att du kan betala den del som du anser är riktig och bestrida resterande del. Om du inte betalar kan det läggas till olika avgifter och avsändaren kan till och med gå till inkasso, till kronofogden eller ta ärendet till tingsrätten, även fast du rent faktiskt bestrider kravet. Men var inte orolig, bestrider du på saklig grund och följer domstolens beslut kommer du inte att få någon betalningsanmärkning.

Måste man betala en faktura man bestrider?

Vill du undvika att få ökade kostnader undet tiden som du diskuterar om kravet är riktigt eller inte, med avsändaren kan du betala samtidigt som du bestrider det. Viktigt är då att ange att du betalar under protest. Det innebär dock att du mister din möjlighet att hålla inne på betalningen mot avsändaren. Om du betalar beloppet så är det du som kommer att behöva kräva återbetalning av företaget om det visar sig att kravet är felaktigt. Detta kan i sin tur resultera i att du måste driva en domstolsprocess mot avsändaren för att få tillbaka dina pengar eftersom avsändaren kanske inte betalar tillbaka frivilligt.

Måste man bestrida påminnelsen?

Betalar du inte din faktura i tid kan företaget kommer att skicka en ny faktura och då även lägga till en påminnelseavgift. Företaget får enbart kräva dig på 60 kronor en gång och påminnelseavgiften ska finnas med i avtalet. Avgiften ska betalas inom den tid som står på påminnelsefakturan. Skulle det dock vara så att du har betalat fakturan, men ändå fått en påminnelseavgift, kan du protestera genom att kontakta företaget. Använd då kontoutdrag från din bank eller ett kvitto som visar på när och hur mycket du har betalat.

Dröjsmålsränta på bestriden faktura

Har du bestridit en faktura och tvisten leder till en förlorad process i domstol, kommer du som nämnts ovan, att betala fakturans belopp samt dröjsmålsränta. Reglerna om dröjsmålsränta finns att hitta i räntelagen. I 3 § anges att om en förfallodag är bestämd räknas den från och med detta datum. Hur du gör ränteberäkningen regleras i lagens 6 §, som anger att den av Riksbanken fastställda referensräntan adderas med 8 procentenheter. Via Kronofogdens hemsida kan du göra en beräkning av hur stor summa räntan kan komma att motsvara.

Att tänka på

Går det inte att lösa den felaktiga fakturan och du hamnar i en tvist med avsändaren om vad eller hur mycket du ska betala, rekommenderar vi dig att kontakta oss på Vasa Advokatbyrå. Vi har jurister som är specialiserade på tvistlösning. Tveka inte att höra av dig!

Läsvärt

https://svjt.se/svjt/2002/12

Författad av: Jenny Thalin

Relaterade artiklar

5 bra anledningar till att välja oss

Tillsammans med oss blir du starkare!

  1. Självklart kostar inte det inledande telefonsamtalet
  2. Vi lyssnar på dig
  3. Vi är specialister på bl.a. fastighetsrätt, försäkringsrätt, entreprenad och tvister
  4. Vasa Advokatbyrå har starka finanser och en trygg ansvarsförsäkring
  5. Vi kommer ge dig vår högsta prioritet och hjälpa dig i ditt ärende

Prata med oss idag

Självklart kostar första telefonsamtalet ingenting. Så skriv till oss så ringer vi upp dig så snart vi kan. Förbered dig så gott du kan med den information du har tillgänglig.