Kunder som inte betalar

Oavsett om man är ett stort eller litet bolag kan man stöta på kunder som inte betalar sina fakturor. I den här artikeln kommer förklaras hur man ska gå tillväga när en kund inte betalar en faktura, och vilka juridiska åtgärder som man har till hands i en sådan situation. Fokus kommer vara kunder som är företagare, eller näringsidkare som de också kallas, och de obetalda fakturorna kommer avse köp av varor. Köp av varor regleras av köplagen när kunder är näringsidkare.

, Kunder som inte betalar

När kund ska betala

Vanligtvis så brukar det vara angivet i avtalet mellan kund och säljare när fakturan senast ska betalas. Enligt köplagen ska kund som är näringsidkare betala fakturan enligt tidpunkten som står i avtalet. Om det inte finns avtalat hur många dagar kunden har på sig att betala, gäller att kunden ska betala när säljaren så önskar. När tid för betalning inte avtalats brukar det i praktiken gå till så att i och med att kunden hämtar paketet får denne en faktura. Antingen ger säljaren kunden en tid på sig att betala fakturan, annars måste köparen betala fakturan direkt.

Säljarens ansvar

Innan man kan tala om olika åtgärder som kan riktas mot en kund är det viktigt att ha i åtanke att det inte är möjligt, om du som säljare på något sätt är ansvarig för att kund inte betalat i tid. Exempelvis om du gett kunden vilseledande instruktioner avseende betalningstidpunkt eller om du glömt meddela kunden var och när denne ska hämta varan. Även när säljare inte uppfyller de villkor som står i avtalet, finns det möjligheter för kund att inte betala. Kund som inte betalar i tid utan att några konsekvenser kan följa av det.

Kunder som inte betalar i tid

Om kunden inte betalar enligt avtal eller då du som säljare vill det, kan du skicka en påminnelse. För att kunna ta ut en påminnelseavgift måste det vara angivet i era avtalsvillkor. Alla kan glömma bort en faktura så det kan räcka med påminnelsen för att få kund att betala.

När kund inte betalar trots påminnelsen är det dags att gå vidare till nästa steg. Du får då skicka ett inkassokrav till kunden att betala. Det är inte ett tvång att skicka ett inkassokrav genom ett inkassobolag utan det kan du göra själv. Dock så kan ett brev från ett inkassobolag ha större effekt på kunden än om brevet kommer ifrån dig. Så det är fördelaktigt att använda sig av ett inkassobolag. Väljer du själv att skicka inkassobrevet är det viktigt att känna till att det är vissa punkter som brevet ska innehålla, så se till att du undersöker vilka dessa punkter är och att du sedan får med alla punkter i inkassobrevet.

Ibland betalar kund inte trots både påminnelse och inkassokrav. Nästa steg är då att vända sig till Kronofogden. Det här steget kan du egentligen ta direkt efter att kund inte betalat faktura. Du behöver alltså inte skicka påminnelse och inkassokrav först, men det kan göra att du bibehåller en bra kundrelation och att ert avtalsförhållande kan bevaras. Hos kronofogden skickar du in en blankett om betalningsföreläggande. Det kostar 300 kronor att göra sådan ansökan. Då kan Kronofogden konstatera att kund är skyldig säljare ett belopp.

Om kund bestrider faktura

När din kund bestrider fakturan för att denne kanske tycker att fakturan på något sätt är felaktig, har du inte möjlighet att skicka inkassokrav eller lämna in ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om du inte väljer att strunta i fakturan efter det att kunden bestridit, är du i en tvist med kunden. Det innebär att ni är oense om det som anges i fakturan och ni får låta saken avgöras i domstol. Det är väldigt dyrt att gå till domstol, så försök prata med kunden innan ni påbörjar er tvist och se om ni kan lösa saken utanför domstol.

, Kunder som inte betalar

Att tänka på

Om du som säljare inte lyckas lösa betalningen av fakturan med kunden, behöver du kanske juridisk hjälp för att kunna göra gällande juridiska konsekvenser mot kunden. Kommer det till en tvist är du av ännu större behov av en jurist som hjälper dig att driva tvisten. Vasa Advokatbyrå har under många år arbetat med både avtalsrätt och med att driva tvister. Hör av dig till oss så hjälper vi dig med din obetalda faktura.

Anlita oss för:

Allmän rådgivning

* Innan du går till Kronofogden eller till domstol, skicka påminnelse och inkassokrav för att öka möjligheten att bibehålla en god och fortsatt relation med din kund.

* Se till att ha tydliga avtalsvillkor och att du som säljare själv inte gör några misstag som leder till att kunden inte behöver betala faktura.

Tvistelösning

* Få en bedömning utifrån avtal och gällande rättsläge.

* Minimera risken för att inte få din faktura betald.

* Maximera chansen att vinna framgång med din tvist.

Kontakta oss för ett gratis inledande telefonsamtal eller boka ett möte med någon av våra erfarna jurister.

Författad av: Alexander Isehag

Ring, vi hjälper dig