Upphandling av byggprojekt

– undvik de vanligaste misstagen

Ska ni renovera i föreningen? Upphandling av byggprojekt medför stort ansvar för styrelsen. I denna artikel går vi igenom viktiga punkter att tänka på när man ska upphandla byggprojekt så att ni undviker de vanligaste misstagen som föreningar brukar göra.

, Upphandling av byggprojekt

Steg 1. Fatta beslut på stämman om upphandling av byggprojekt

Beslut om renoveringar och andra större förändringar kräver stämmobeslut. Innan styrelsen kan påbörjas en upphandling måste de därför ha ett stämmobeslut i ryggen. Detta gäller dock inte om det är ett akut problem som genast måste åtgärdas, t.ex. en vattenläcka.

Steg 2. Planera och budgetera upphandlingen av byggprojektet

Det första steget när ni ska upphandla ett byggprojekt att budgetera. Vad har ni råd med? Se alltid till att ha en buffert i det fall oförutsedda kostnader uppstår eller om ni måste göra ett ändrings – eller tilläggsarbete. Ett byggprojekt medför ofta mer tid och energi än vad man kan tro därför är det viktigt att planera projektet noga.

Steg 3. Sök bygglov och andra tillstånd

Det finns många tillstånd som man måste ha när man ska bygga om. Bl.a. krävs bygglov för de flesta åtgärder. Bygglov kan till exempel behövas om ni ska måla om fasaden. Kontakta kommunen i ert område för att få reda på om bygglov krävs. Det kan finnas andra tillstånd som krävs också. Är det en fastighet nära vatten kan t.ex. strandskyddsdispens behöva sökas om, är det en kulturskyddad fastighet? Finns det fornminnen på området?

, Upphandling av byggprojekt

Steg 4. Skicka ut förfrågningsunderlag och jämför offerter

Nästa steg är att avgöra vilken byggfirma ni ska använda er av. Skicka ut ett förfrågningsunderlag där ni noggrant förklarar vad ni vill få utfört. Beroende på hur omfattande arbetet är kan man behöva ta hjälp av byggnadstekniker eller annan sakkunnig för att upprätta förfrågningsunderlaget. Ordentliga förfrågningsunderlag kan bli avgörande för att göra en god affär!

Jämför sedan olika offerter för att få fram det bästa priset. Men tänk på att även andra saker är viktiga så som hur utförandet sker, vilket material de använder sig av m.m.

Steg 5. Ha ett bra avtal

Som bostadsrättsförening faller ni inte under samma regler som man gör när man anlitar en hantverkare som privatperson. När ni anlitar hantverkare som privatpersoner gäller konsumentskyddslagar. Föreningar och företag förväntas istället skriva ordentliga avtal. Som huvudregel är det mer fördelaktigt att välja en entreprenadform där ni endast har en avtalspart som sköter allt, både projektering och utförande. Då vet ni alltid vem som är ansvarig om något blir fel. Vanliga standardavtal som ni exempelvis kan använda är AB 04 eller ABT 06. I avtalet är det bra att reglera både förbesiktning och slutbesiktning. I huvudregel är det bäst att reglera betalning så att den sker efter att hela eller delar av arbetet är betalt. Så att man inte betalar i förskott, eftersom föreningen då står en ekonomisk risk. För större arbeten kan avtalet behöva anpassas och då kan man ta hjälp av en jurist.

Om ni skulle behöva hjälp att skriva avtal eller om ni skulle hamna i tvist med byggföretaget kan ni kontakta oss på Vasa Advokatbyrå. Vi har en lång erfarenhet av entreprenadjuridik.

, Upphandling av byggprojekt

Anlita oss för att få hjälp med:

Allmän rådgivning

  • Att undvika misstag som kan leda till extrakostnader och rättsförluster.
  • Få hjälp att skriva ett uppdragsavtal som är anpassat efter era önskemål.

Tvistelösning

  • Få en juridisk bedömning utifrån avtal och gällande rättsläge.
  • Minimera tidsspillan och få smidigaste möjliga tvistelösning.
  • Maximera era chanser att få rätt till skadestånd.
  • Undvik arbete som i onödan drar ut på tiden.
  • Bevaka era rättigheter.
  • Slipp att slösa tid och energi på att förhandla.

Kontakta gärna oss för ett inledande kostnadsfritt telefonsamtal eller boka in ett möte med en av våra erfarna fastighetsjurister.

Call Now ButtonSamtalet är kostnadsfritt