Bestrida faktura: Bluffaktura, fel vara eller tjänst

När kan man bestrida en faktura?

Om du har fått en faktura som du inte tycker stämmer kan du bestrida den, alltså invända mot fakturan. Du kan bestrida hela fakturan eller bara en del av den. Att fakturan inte stämmer kan bero på flera saker – här listar vi några av de vanligaste orsakerna.

Priset

Ett skäl till att du vill bestrida fakturan kan vara att priset är fel. Kanske har du anlitat en flyttfirma och kommit överens om ett visst pris, men i slutändan blev priset på fakturan högre. Eller så har företaget skrivit en högre siffra på fakturan än vad varan kostade på hemsidan. Det spelar ingen roll vad som är anledningen till att priset är fel – det viktiga är att du tycker att det inte stämmer.

, Bestrida faktura:  Bluffaktura, fel vara eller tjänstFel vara eller tjänst

En annan vanlig anledning till att vilja bestrida en faktura är att fakturan inte avser den produkt eller tjänst som du tycker att du har köpt, till exempel att du har köpt en tremånadersprenumeration av en tidning men i fakturan står det en sexmånadersprenumeration. Det kan också vara så att det är fel på den vara du har köpt, till exempel att den är trasig, och att du därför inte vill betala fullt pris.

Bluffaktura

Tyvärr förekommer det att ohederliga företag skickar ut så kallade bluffakturor. Det är en faktura för en produkt som du aldrig har beställt och kommer ofta från företag som du aldrig har haft kontakt med. Om du får en bluffaktura kan du självklart bestrida den. Det kan vara brottsligt att skicka falska fakturor eftersom det är en form av bedrägeri, och du kan därför också polisanmäla om du får en bluffaktura.

Hur går det till att bestrida en faktura?

Att bestrida en faktura betyder att du invänder mot fakturan. Enkelt uttryckt handlar det om att säga ”jag är inte skyldig att betala”. Det är bra att ange anledningen till att du bestrider fakturan, till exempel att du anser att ni har kommit överens om ett annat pris.

Har du fått en faktura som du vill bestrida är det viktigt att göra det så fort som möjligt. Bestridande ska göras skriftligen så att du kan bevisa att du har gjort det. Det är viktigt att tänka på att alltid behålla originalhandlingar eller att åtminstone ta kopior.

Du kan bestrida en faktura oavsett om den kommer direkt från företaget, från ett inkassobolag eller från Kronofogden. Det är viktigt att du bestrider fakturan i alla steg. Nedan ser du en karta över vilka olika steg en faktura kan befinna sig i.

En fakturas väg

  1. Första fakturan från företaget

    Det här är en ”vanlig” faktura. Den bestrider du till företaget som skickat den.

  2. Kravbrev från ett inkassobolag

    Om du inte betalar kan företaget ta sitt krav till ett inkassobolag. Det är ett vanligt missförstånd att du måste betala bara för att du fått ett krav från ett inkassobolag – så är det inte. Inkassobolaget har inte gjort någon egen prövning av ifall det är du eller företaget som har rätt, utan inkassobolaget hjälper bara företaget att driva in pengar. Du kan bestrida fakturan även här, det gör du till inkassobolaget.

  3. Betalningsföreläggande från Kronofogden

    Om du fortfarande inte betalar kan företaget eller inkassobolaget ta saken vidare till Kronofogden som skickar ett så kallat betalningsföreläggande till dig. Kronofogden prövar inte heller om du eller företaget har rätt, så du kan fortfarande bestrida fakturan. Det är väldigt viktigt att bestrida ett betalningsföreläggande från Kronofogden eftersom du kan få en betalningsanmärkning om du inte gör det.

  4. Domstol

    Om du bestrider betalningsföreläggandet från Kronofogden gör Kronofogden ingenting mer åt saken. Då är det istället upp till företaget att gå till tingsrätten om de fortfarande vill ha betalt.

Finns det risk att få betalningsanmärkning?

Många väljer att inte bestrida en faktura eftersom de är oroliga för att få en betalningsanmärkning om de inte betalar innan förfallodagen. Det behöver man inte vara rädd för. Som privatperson eller egenföretagare med enskild firma är det ingen risk att få betalningsanmärkning om du bestrider en faktura. Om du däremot bara är passiv och inte betalar är risken att det slutar med en betalningsanmärkning. Tänk därför på att bestrida fakturan direkt när du får den och fortsätta bestrida om det går vidare till inkassobolag eller Kronofogden.

När är det lämpligt att anlita en advokat? Fungerar hemförsäkringen då?

Har du fått en faktura på ett par hundralappar är det inte alltid bäst att anlita en advokat, eftersom risken är att advokatkostnaderna blir högre än själva fakturan. Rör det sig mer om principfrågan än pengarna kan du såklart alltid anlita en advokat ändå.

Om fakturan däremot gäller lite större summor är det en bra idé att anlita en advokat som kan hjälpa dig i processen. Om den del av fakturan du inte vill betala är över cirka 23 000 kronor ersätts dina advokatkostnader av rättsskyddet i din hemförsäkring – kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

(MR)

Ring, vi hjälper dig