Byggfusk – tvist med byggfirma

Byggfusk: vanliga fel och problem

Det är tyvärr alldeles för vanligt med fuskbyggen och fel och skador som uppstår i samband med renoveringar. Många har varit med om fukt- och vattenrelaterade skador i kök och badrum. Ett annat exempel är att klimatskalet på huset är otätt vilket kan leda till att fukt tränger in genom fasaden och orsakar omfattande skador.

Enligt en rapport från Boverket är det här de vanligaste byggfelen:

  •  Vattenskador i våtrum och kök
  •  Utträngande vatten genom rör och kopplingar
  •  Läckage genom platta tak, terassbjälklag, gårdsbjälklag och fasad
  •  Fukt i konstruktioner och på vindar
  • Immad matta på betong
  • Bristfälligt utförda plåtarbeten
  • Ventilationsproblem
  • Parkettgolv som knarrar
  • Funktionsproblem vid tunga dörrar
  • Klinker och kakel som släpper
  • Transportskador
  • Fuktproblem vid uteluftsventilerade krypgrunder
  • Ej lufttätt där det finns särskilda krav på lufttäthet
  • Golvsystem med limmad matta på betong
  • Bristfälligt utförda plåtarbeten
  • Ventilationsproblem
  • Parkettgolv som knarrar
  • Funktionsproblem vid tunga dörrar
  • Klinker och kakel som släpper
  • Transportskador
  • Fuktproblem vid uteluftsventilerade krypgrunder
  • Ej lufttätt där det finns särskilda krav på lufttäthet

Byggfusk – tvist med byggfirmaHur upptäcka byggfel

För att undvika byggfel kan det vara bra att försöka hålla lite koll på bygget medan det pågår. Då är eventuella fel lättare att upptäcka. Dessutom är de enklare och därför billigare att åtgärda tidigare under processen. Fel som inte upptäcks under byggets gång kan ta väldigt lång tid att upptäcka eftersom de ofta inte är synliga för blotta ögat på grund av att felet har sitt ursprung under ytskikten. Försök kontrollera bygget så noga som möjligt när det har blivit klart.

Tvist med byggfirman

Enligt konsumenttjänstlagen är en byggfirma tvungen att åtgärda eller ersätta ett fel.

Den vanligaste typen av fel är att bygget inte är fackmässigt utfört. Det handlar om att kvaliteten inte håller måttet enligt gällande byggstandard. Det kan till exempel röra sig om att det saknas tillräckligt tätskikt i badrum, att ventilationen inte är korrekt installerad eller att vissa åtgärder är utförda på ett allmänt undermåligt sätt.

En annan typ av fel är när det utförda arbetet inte stämmer överens med vad konsumenten och byggfirman har avtalat om. Det kan handla om att en reparation inte håller den kvalitet som står i avtalet, men det kan också handla om situationer där slutresultatet inte är sämre, men annorlunda, än det som bestämts. Ett exempel på det är att ni har avtalat om att kakla badrummet i grönt, men hantverkaren lägger in blått kakel istället.

En tredje situation där det kan bli aktuellt med en tvist med byggfirman är när ni inte är överens om priset. Då behöver det inte finnas något fel i det utförda arbetet, men du som konsument anser att det pris som byggfirman begär är högre än det som ni har kommit överens om.

Vad gör jag om jag har ett byggfel?

Det finns många olika åtgärder man kan vidta om man upptäcker att det har blivit fel i samband med en renovering eller reparation hemma.

Om du upptäcker felet innan du har betalat är det första du bör göra att bestrida fakturan. Det gör du genom att meddela hantverkaren om att du inte vill betala och förklara varför. Det är bäst att bestrida fakturan skriftligen, så att du kan bevisa att du har gjort det. Samma sak gäller om tvisten handlar om att ni inte är överens om priset – börja med att bestrida fakturan.

Om du däremot upptäcker felet först efter att du har betalat är det andra åtgärder som måste vidtas. Det är väldigt vanligt att byggfel inte upptäcks förrän lång tid efter att bygget är klart, och det har konsumenttjänstlagen tagit hänsyn till. Det är därför möjligt att få ersättning i upp till 10 år efter att bygget blev klart.

Det första du bör göra är att meddela hantverkaren om felet och om att du anser att du kan ha rätt till ersättning. Återigen, det är bäst att göra det skriftligen för att ha bevisning. Det finns två skäl till att du bör börja med att kontakta hantverkaren. För det första förlorar du din rätt till ersättning enligt lagen om du inte reklamerar, alltså meddelar, felet inom ”skälig tid” från det att du har upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att du har reklamerat i tid. För det andra kan det vara en bra idé att börja med att diskutera saken med byggfirman eftersom de kan ha ett intresse av att göra upp i godo för att undvika badwill.

Därefter kan det vara en bra idé att ta in en besiktningsman som kan inspektera det utförda arbetet. Besiktningsmannen kan hjälpa dig med att avgöra om bygget är fackmässigt utfört eller inte och därmed om du bör driva saken vidare.

Du kan driva saken vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som hjälper till i tvister mellan privatpersoner och byggföretag. Två krav måste vara uppfyllda för att ARN ska kunna pröva din tvist. För det första måste du vända dig till ARN inom ett år från det att du första gången reklamerade felet till byggfirman. För det andra prövar ARN bara tvister där det belopp du kräver är minst 2 000 kronor. Det är också viktigt att tänka på att ARN:s beslut inte är bindande, vilket betyder att byggfirman inte är tvingad att ge dig ersättning även om ARN gör bedömningen att du har rätt till det. De flesta seriösa företag följer dock ARN:s beslut.

Skulle byggfirman välja att inte följa ARN:s beslut kan du i sista hand vända dig till tingsrätten. Domstolen kan då pröva om du eller byggfirman har rätt. Om du vinner är byggfirman tvingad att ge dig den ersättning domstolen har kommit fram till att du har rätt till. Tvister i domstol är ofta komplicerade och det kan därför vara en bra idé att vända sig till en advokatbyrå som kan föra din talan. Ofta kan rättsskyddet i din hemförsäkring ersätta kostnaden för att anlita juridisk hjälp.

(MR)