Skatt – lån, gåva och annat tillgodogörande från företag

Den som är anställd eller själv driver ett företag har kanske någon gång lånet några saker som egentligen tillhör bolaget. Detta kan handla om allt från att man glömmer att anteckna sin körsträcka men tjänstebilen, använder bolagets verktyg hemmavid eller liknande. Oftast har inte chefen någonting emot det.

, Skatt – lån, gåva och annat tillgodogörande från företag

I Sverige är i stort sett alla former av inkomster skattepliktiga på ett eller annat sätt. För anställda som uppbär lön beskattas man i inkomstslaget tjänst, för den som investerar i aktier sker beskattning i inkomstslaget kapital och för den som har ett bolag beskattas man i inkomstslaget näringsverksamhet (huvudregel). Beskattning av inkomst sker dessutom även i de fall man uppbär annan ersättning än kontanta medel. Av detta följer att även betalning i form av egendom som mat, aktier, fordon m.m. är skattepliktigt enligt samma regler. Detta gäller även för de fall man betalar i annat än kontanta medel, avseende bl.a. sociala avgifter som betalas på lön.

Med detta resonemang sker tekniskt sett en lönebetalning, utdelning, förmån eller annan ersättning när man får någonting från bolaget, eller själv lånar något. Huvudregeln är att detta är skattepliktigt.

Uttag och inkomst?

För de fall man delar ut eller själv uppbär annat än pengar av ett bolag eller en näringsverksamhet så aktualiseras två händelser i skattehänseende. För det första kommer mottagaren av egendomen kanske att beskattas. I detta fall är det lättare att rada upp de fall uttaget inte är skattepliktigt, vilket bl.a. är (i) personalvård, (ii) vissa gåvor, (iii) vissa pensionsförmåner samt (iv) vissa kostförmåner vid tjänsteresa och representation (jfr. 11 kap. inkomstskattelagen). Man kan konstatera att den klara huvudregeln är att man beskattas för allt man uppbär p.g.a. ens tjänst. För de fall man uppbär egendomen som aktieägare sker istället kapitalbeskattning som huvudregel. För det andra sker kanske beskattning hos överlåtaren (bolaget eller näringsverksamheten) antingen i form av nekat avdrag eller påförande av kringliggande beskattning som sociala avgifter eller mervärdesskatt.

, Skatt – lån, gåva och annat tillgodogörande från företag

Dessa två typer av beskattningar är från varandra oberoende men aktualiseras ofta samtidigt. Av detta följer att huruvida ena parten beskattas är beroende av vad för transaktion som företagits. Detta kan demonstreras i ett exempel.

A jobbar för Bolaget AB som tekniker. Bolaget AB säljer mobiltelefoner varpå företaget ger A en mobil för att denne presterat väldigt bra denna månad. Mobilens marknadsvärde är 3 000 kr. I detta fall bör mobilen anses vara en del av lönen i vilket mobilens marknadsvärde påförs dennes övriga inkomster. A eller Bolaget AB kommer troligen inte kunna göra gällande att det är en gåva, personalvård eller liknande baserat på att mobilen ändå har ett relativt högt värde samt att endast A får en mobil. Då A beskattas för mobilen i inkomstslaget tjänst kommer även Bolaget AB få kostnadsföra detta som lön. Dock kommer Bolaget AB även påföras sociala avgifter (arbetsgivaravgiften).

I ovanstående exempel beskattades A för mobilen som lön medan företaget tilläts kostnadsföra mobilens marknadsvärde som lönekostnad. Vi tar ett till exempel.

A äger Bolaget AB som bedriver caféverksamhet. A:s kompis B älskar Bolaget AB:s glass och äter där ofta. A gillar B och ger därför bort glassen gratis. I detta fall kommer inte B att beskattas med grund att gåvor från företag som sådana inte är skattepliktiga. Hade B arbetat för Bolaget AB så hade det ansetts vara en form av lön, men så är inte fallet. Bolaget AB kommer dock att uttagsbeskattas i detta fall (jfr. 22 kap. 3§ inkomstskattelagen). Detta då företaget skänker bort egendom gratis utan att det är affärsmässigt motiverat. Resultatet blir att glassen ska anses avyttrat till marknadsvärdet vilket beskattas som inkomst för näringsverksamheten (22 kap. 7§ inkomstskattelagen).

Att låna företagets saker innebär alltså som huvudregel skatteplikt för mottagaren för de fall det är en anställd, aktieägare, aktieägares närstående eller dylikt. Från företagets perspektiv kan vissa ”gåvor” eller andra avhändanden av egendom medföra att man anses ha avyttrat egendomen till marknadsvärdet. Var således försiktig med policyn för hur man lånar ut eller skänker saker till både anställda och andra!

Författad av jur. trainee Henrik Berg

Ring, vi hjälper dig