Överklaga Länsförsäkringars försäkringsbeslut: 3 tips

Att vara försäkrad känns ofta tryggt eftersom du vet att du kan få ersättning från försäkringsbolaget om du till exempel blir sjuk, råkar ut för en olycka eller blir bestulen. Men ibland tar försäkringsbolagen inte de beslut som man hoppas på. Du kanske blir nekad ersättning helt, eller så kanske din ersättning blir lägre än du tänkt dig. Om du är försäkrad hos Länsförsäkringar har du möjlighet att överklaga försäkringsbeslutet för att försöka få rätt mot försäkringsbolaget genom att följa de tre stegen nedan.

Läs igenom Länsförsäkringars försäkringsvillkor

Överklaga Länsförsäkringars försäkringsbeslut: 3 tipsInnan du kan överklaga måste du läsa igenom Länsförsäkringars försäkringsvillkor för den försäkring du har tecknat. Det kan vara ganska mycket information att ta till sig, men det är viktigt att du har koll på villkoren för att veta om du har någon chans att få rätt mot försäkringsbolaget. Generellt rekommenderar vi alltid att du läser igenom alla villkor innan du tecknar en försäkring. På så sätt vet du exakt vad du betalar för, och riskerar inte att förvänta dig mer än vad försäkringsbolaget kan erbjuda. Om du tycker att begreppen i villkoren känns krångliga kan du rådfråga en advokat eller jurist som är specialiserad inom försäkringsfrågor. Han eller hon kan då ge dig en preliminär bedömning av om du har någon möjlighet att få rätt mot försäkringsbolaget eller inte.

Så här överklagar du

Om du inte är nöjd med ett försäkringsbeslut från Länsförsäkringar bör du kontakta försäkringsbolaget så fort som möjligt. Då kan du be om att få en skriftlig motivering till beslutet, vilket kan göra det lättare att förstå anledningen till att du inte blivit beviljad någon ersättning eller att ersättningen är lägre än du förväntat dig. Som kund hos Länsförsäkringar måste du alltid själv bevisa att du har rätt att få ersättning. Därför kan du se om du möjligtvis har mer bevis i ärendet som du kan komplettera med för att få försäkringsbolaget att ändra sig.

 

  • 1. Begär en omprövning av försäkringsbeslutet

    Det första steget om du vill överklaga ett försäkringsbeslut från Länsförsäkringar är ett begära en omprövning. Det innebär att försäkringsbolaget prövar ärendet igen utifrån eventuella nya bevis eller din motivering till varför du anser att försäkringsbeslutet är felaktigt. Omprövningen måste ske skriftligen via e-post eller brev, och då kontaktar du först din handläggare i försäkringsärendet. Vill du att någon annan ska ompröva beslutet kan du också ta kontakt med försäkringsbolagets klagomålsansvarig eller ansvarig skadechef. En omprövning av ett försäkringsbeslut måste ske inom sex månader efter att du mottagit beslutet.

  • 2. Bestrid beslutet genom att vända dig till en extern nämnd

    Om du inte är nöjd med omprövningen av ditt försäkringsbeslut kan du bestrida beslutet genom att kontakta en extern nämnd. Det är helt kostnadsfritt, och vilken nämnd du ska ta hjälp av beror på vad ditt försäkringsärende gäller.

    Du har säkert hört talas om Allmänna reklamationsnämnden tidigare. De kallas även för ARN, och är en nämnd som prövar olika typer av tvister som uppstår mellan konsumenter och företag. Du kan kontakta dem om ersättningen i ditt försäkringsärende överstiger 2 000 kr, och din anmälan måste ha kommit in inom ett år efter att du först klagat till försäkringsbolaget.

    Om ditt försäkringsärende gäller trafikskador kan du i stället kontakta Trafikskadenämnden, som specialiserat sig på just trafikfrågor. Handlar försäkringsärendet om en skada du drabbats av inom vården bör du ta kontakt med Patientskadenämnden. Och har du hamnat i en tvist med försäkringsbolaget om din personförsäkring, t.ex. sjuk- eller olycksfallsförsäkring kan du kontakta Personförsäkringsnämnden. De kan även hjälpa dig om Länsförsäkringar nekar dig att teckna eller förnya en personförsäkring. Även här gäller att du måste skicka in din anmälan inom ett år efter ditt första klagomål hos försäkringsbolaget.

  • 3. Ta ärendet vidare till domstol genom att stämma försäkringsbolaget

    Om ingen av nämnderna ovan kan hjälpa dig och du vill gå vidare med ärendet kan du stämma Länsförsäkringar. Då kommer ärendet att tas upp i tingsrätten som ett tvistemål, och du behöver ta kontakt med en advokat eller jurist som kan representera dig i rätten. Det kostar en del att ta ärendet vidare till domstol, men vanligen kan du få ersättning för 80 % av kostnaderna via rättsskyddet i din hemförsäkring. Olika advokater är specialiserade på olika typer av tvistemål, så se till att kontakta en advokat som är kunnig inom just det område som ditt försäkringsärende gäller. På så sätt kan du öka dina chanser att få rätt mot försäkringsbolaget.

Call Now ButtonRing, vi hjälper dig